Vanliga frågor

ALLMÄNT

 

SORTIMENT

 

NÄR JAG HANDLAR I UR&PENNS E-HANDEL 

 

JOBBA PÅ UR&PENN

 

HITTAR DU INTE SVAR PÅ DIN FRÅGA? 

 

 

 ALLMÄNT

HUR KAN UR&PENN ERBJUDA SÅ BRA PRISER?
Ur&Penns affärsidé är att erbjuda klockor och accessoarer till bästa pris. Vårt arbete genomsyras av kostnadsmedvetenhet på alla nivåer. Vi köper stora volymer direkt från tillverkaren utan mellanhänder och vi säljer i våra egna butiker. Detta gör att vi kan ge våra kunder ett riktigt bra erbjudande.

FINNS UR & PENN I ANDRA LÄNDER?
Ur & Penn har finns för närvarande i Sverige och Finland. Vårt systerbolag Lucardi i Holland säljer klockor och smycken. 

HUR HITTAR JAG TILL UR&PENNS BUTIKER?
Här på hemsidan under fliken Hitta butik hittar du adress, telefonnummer och karta till alla våra butiker samt deras öppettider.

HUR SER UR&PENNS MILJÖMÄSSIGA OCH SOCIALA ANSVAR UT?
Vår vision är att all vår verksamhet ska bedrivas på ett sätt som är ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbart. Detta är ett ständigt pågående arbete som utvecklar oss och våra leverantörer och bidrar till en bättre framtid.

JAG HAR LÄMNAT IN MIN KLOCKA FÖR REPARATION. NÄR ÄR DEN KLAR ATT HÄMTAS UT?
I första hand vänder du dig till den butik du lämnat in din klocka i. Det går även bra att ringa butiken. I annat fall, kan du maila oss, där du anger ditt reparationsnummer och inlämningsbutik.

KAN JAG LÄMNA IN MIN KLOCKA FÖR BATTERIBYTE HOS ER?
Vi utför batteribyten på de flesta klockor,  vanligtvis på plats i butiken. Batteribyten på exempelvis vattentäta klockor, skickas från butiken till vår serviceverstad där byte och trycktest utförs.  


SORTIMENT

HAR NI SAMMA SORTIMENT PÅ ER HEMSIDA SOM I ERA BUTIKER?

I stort sett har vi samma produkter i vår e-handel och butikerna. Sortimentet är större i butikerna och kan variera då vissa produkter som vi säljer i vår e-handel kan vara slut i vissa butiker och tvärtom.


VAD MENAS MED ATT KLOCKAN ÄR VATTENTÄT?
Klockor tål vatten olika bra. Hur bra, står angivet på urtavlan och/eller på bakboetten. Vilket tryck klockan klarar anges antingen i m (meter) eller atm (atmosfärens tryck). Hur de förhåller sig till varandra och vad klockan klarar av står i tabellen nedan.  Står ingen angivelse i urtavlan eller på bakboetten är klockan inte vattenskyddad alls.

30 m     3 ATM    Tål att användas vid stänk, regn, och diskning.

50 m     5 ATM    Tål att användas vid duschning.

100 m  10 ATM   Tål bad och snorkling.

150 m   15 ATM  Tål dyk med tuber.

200 m   20 ATM  Tål professionell dykning men inte dyk som kräver helium.

MIN KLOCKA BEHÖVER KORTAS I LÄNKEN, HUR GÖR JAG?
Enklaste sättet är att du går till närmaste Ur&Penn-butik. Att få rätt längd på armbandet kräver nästan alltid att man mäter mot armen. Att korta en klocka köpt hos oss är naturligtvis kostnadsfritt i våra butiker.

ÄR UR&PENNS SMYCKEN NICKELFRIA?
Alla Ur&Penns smycken är nickelsäkra enligt EU-regler. Reglerna begränsar hur mycket nickel som får läcka ut från produkter som kommer i direkt och varaktig kontakt med huden. Gränsen är satt till 0,5 mikrogram per cm2 och vecka.

INNEHÅLLER UR&PENNS SMYCKEN BLY?
Nej, Ur&Penns smycken är både bly- och kadmiumfria.

HAR NI NÅGON KATALOG?
Vår tanke är att sälja varorna till ett så bra pris som möjligt. Vi byter också sortiment ofta vilket gör att en katalog snabbt skulle bli inaktuell. Vi gör därför endast en julkatalog.

KAN NI TALA OM IFALL EN VARA FINNS PÅ LAGER I EN VISS BUTIK?
Det bästa är att ta kontakt med din butik direkt. Adress och telefonnummer hittar du här på hemsidan.

HUR STOR DEL AV SORTIMENTET ÄR EGEN DESIGN?
Våra egna varumärken är vår egen design eller ett samarbete med en extern designer. Dessa produkter hittar du bara i våra butiker. Vi har även externa varumärken och några av dem är vi exklusiva återförsäljare av. 

JAG ÅNGRAR MITT KÖP, VAD GÖR JAG?
Vi har 30 dagars öppet köp. Om du har handlat i butik tar med varan i obruten förpackning och ditt kvitto till butiken inom 30 dagar från köptillfället så kan du byta till en annan vara eller få pengarna tillbaka. Har du handlat i vår webshop kan du antingen returnera varan med posten eller ta med den till butik. För mer information, läs våra om våra köpvillkor här.

VAD OMFATTAR TRYGGHETSPAKETET?
Trygghetspaketet ersätter skada på den försäkrade varan som uppstår genom plötslig och oförutsedd yttre händelse. Med skada avses också stöld och förlust. Fullständiga försäkringsvillkor kan du läsa här.


NÄR JAG HANDLAR I UR&PENNS E-HANDEL

KAN MAN FÅ KLOCKOR LEVERERADE TILL UTLANDET?
För närvarande levererar vi endast inom Sverige.

HUR LÅNG TID TAR LEVERANSEN?
Om din beställning inkommer till oss innan klockan 12:00 skickar vi dina varor samma dag. Normalt tar en leverans 1-3 arbetsdagar.

HUR GÖR JAG FÖR ATT BYTA/RETURNERA/REKLAMERA EN VARA SOM JAG KÖPT VIA E-HANDELN?
Om du vill byta din vara kan du göra det genom att skicka tillbaka din vara per post. Det går också bra att vända sig till närmast Ur&Penn butik. Tänk på att alltid ta med plocksedeln som fungerar som ett kvitto i butik. För mer detaljerad information om köpvillkor, klicka här.

VILKA AVGIFTER TILLKOMMER NÄR JAG HANDLAR I ER E-HANDEL?
Vi har en enhetsfrakt på 29:- till 49:- för alla köp. Frakten baseras på vikt och storlek. 

HUR ÄNDRAR JAG EN BESTÄLLNING SOM JAG GJORT TIDIGARE?
Det går bra att ändra eller ta bort en beställning innan den skickats från oss. Skicka ett mail till kundtjänst.

FINNS DET NÅGON RISK MED ATT LÄMNA UT PERSONUPPGIFTER ELLER KONTOKORTSNUMMER PÅ VÅR E-HANDEL?
Ur&Penns behandling av personuppgifterna används till att kunna fullgöra våra åtaganden gentemot dig för beställd vara och till att upprätthålla en god kund- och registervård. Uppgifterna används också för att tillhandahålla dig kundanpassad information samt i övrigt i marknadsföringssyfte. Dina uppgifter lämnas inte vidare till utomstående företag, organisationer eller privatpersoner.

KAN JAG BARA BETALA MED KORT?
Du kan välja mellan att betala med kort, faktura eller delbetalning (Klarna Konto). Det går tyvärr inte att betala med Electron eller Maestrokort.

EN VARA I MIN SHOPPINGBAG VAR PLÖTSLIGT SLUTSÅLD NÄR JAG KOM TILL KASSAN, HUR ÄR DET MÖJLIGT?
En vara är inte reserverad förrän hela köpet är genomfört i kassan. Om en vara är särskilt populär kan det hända att den hinner sälja slut innan du hinner ta den till kassan, trots att den ligger i din shoppingbag.
En vara sparas i din korg i 7 dygn men vi kan inte garantera att den då kommer att finnas kvar i lager.

VARFÖR FUNGERAR INTE KORTBETALNINGEN?
Det finns flera orsaker till att ett kortköp inte fungerar, här är en lista på vanliga orsaker:

  • Fel typ av kort, vi tar VISA och Mastercard.
  • Kortet har ogiltigt datum/årtal.
  • Fel datum/årtal inskrivna.
  • Fel antal siffror i kortnumret.
  • Fel siffror i kortnumret.

Enklast är att kontrollera kortet och försöka igen. Om det fortfarande inte fungerar kontakta din bank.


JOBBA PÅ UR&PENN

HUR SÖKER JAG EN TJÄNST PÅ UR&PENN?
Alla våra tjänster annonseras på fliken Jobba hos Ur&Penn och vi tar bara emot ansökningar via detta system. Om du vill skicka en spontanansökan gör du detta genom att skapa en profil i vårt rekryteringssystem.

HUR GÖR JAG OM JAG VILL PRAKTISERA PÅ UR&PENN?
Om du är intresserad av att praktisera i våra butiker kontaktar du den aktuella butiken direkt. Vill du praktisera på någon avdelning på huvudkontoret kontaktar du jobb@uropenn.se.